Registrere inngående faktura og periodisering
I den første videoen nedenfor får du en gjennomgang av hvordan du kan registrere inngående fakturaer. Når du skal gjøre det er det tre ting du må passe litt ekstra på:
- For det første må du vite hvilken kostnadskonto du skal bruke. Tripletex kan gi deg forslag basert på den teksten du skriver inn i feltet for kostnadskonto. Hvis du f.eks. begynner å skrive regnsk vil det komme opp forslag på konto 6705 Honorar regnskap.
- Det andre du må passe på er mva-kode. Denne beregner merverdiavgift (moms) på fakturaen og danner grunnlaget for den terminvise innrapporteringen. I nedtrekkslisten i feltet får du opp hvilke koder som er aktuelle. På fakturaen skal det også stå hvilken mva-sats som leverandøren har brukt.
- For det tredje er det en del fakturaer som gjelder flere måneder, typisk husleie eller årlige lisenskostnader. Da skal fakturaen periodiseres og det får du gjennomgått i den andre videoen på denne siden.